Projecte CNB CSIC

Vacuna i diagnòstic de la COVID-19 al CNB-CSIC

A la Fundació Jesús Serra hem adquirit el ferm compromís de preservar la seguretat i la salut de les persones. Un valor que, davant la crisi sanitària derivada de la COVID-19, sembla tenir més sentit que mai.

Amb l'objectiu de reivindicar la tasca dels sanitaris, científics i investigadors espanyols i donar-hi suport per trobar la millor resposta de cara a garantir el tractament dels problemes de salut que pateix la nostra societat, hem donat 350.000 euros al Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC), un dels centres d'investigació que lideren diversos projectes per protegir la població davant la infecció.

Quin és l'objectiu d'aquest projecte d'investigació?

Concretament, aquesta aportació està destinada a un dels grups d'investigació del Centre Nacional de Biotecnologia (CNB) del CSIC, que des del gener passat lidera diversos projectes dedicats a conèixer en detall l'estructura del coronavirus, així com al desenvolupament de les vacunes pertinents i altres eines per a la protecció davant el brot

En aquest context, els testos de diagnòstic han estat una tecnologia fonamental per controlar la pandèmia. Per això, durant els mesos inicials de confinament, quatre grups del CNB-CSIC van treballar a marxes forçades amb l'objectiu de desenvolupar un test serològic, que el maig del 2020 ja va demostrar una fiabilitat del 99% en la detecció de tres tipus d'anticossos i quatre proteïnes del virus SARS-CoV-2 en una sola mostra de sang

Aquest test va arribar al mercat, produït per l'empresa espanyola Immunostep, i el desembre del 2020 en format de kit ELISA, que és, encara avui, una de les tecnologies més fiables. El novembre del 2021 es va arribar a un acord entre el CSIC i l'organització de salut pública Medicines Patent Pool (MPP), amb el suport de l'ONU i supervisat per l'OMS, per cedir aquesta tecnologia als països en desenvolupament i facilitar, així, l'accés a eines per frenar l'avenç de la pandèmia.